MEDLEM
år
2,217 trådar
Stuteri Gråsjö
Skicka PM
|
Av Underbar på Jul 20, 2015 20:53:07 GMT 1
KONTROLL AV HÄSTUnderbarStallnamn + länk: s-cocos.weebly.comKonto: s-cocos.weebly.com/kontor.html1. Solanum Nigrum L (länklös). Sprang in i ett staket för drygt fem veckor sedan och gick omkull. Då jag kom in med henne var hon blockhalt på höger fram samt svullen på vänster bak. Efter att ha gått i sjukhage i lite mer än fem veckor med benskydd har hältan bättrats lite. Hon kan stödja på vänster bak men vägrar fortfarande att gå på höger fram. Hon har dessutom blivit mer framåt, nyfiken och intresserad av omgivningen. När vi har provat att gå med henne hoppar hon hellre omkring på tre ben än stödjer på sitt halta framben. I hagen kan hon sätta ner det lite lätt men inte någon lång stund. Benet ser bra ut förutom några små skavsår från skydden och det verkar inte vara något fel på hoven heller. Hon har fått gå ut i beteshagen nu och verkar tycka om det, vi vågar inte ta bort skydden. Får hittas: Grad 3
|
|
|
Av Linneah på Jul 21, 2015 11:26:48 GMT 1
Underbar 1.Solanum Nigrum L, kotbensfraktur (grad 3) Röntgenbilderna vi tagit på din häst visar en kotbensfraktur på höger fram samt en kraftig stukning på vänster bak. Vid frakturer på ben är det möjligt att operera och sedan låta det hela ta sin tid med boxvila i ca. 6 månader eller att tråkigt nog avliva hästen. Då hästen är skadad på fram och bakben, ett på vardera sida om kroppen, kommer den förmodligen inte vara ridbar i framtiden då ridningen kommer bli för stor belastning utan endast kunna gå som sällskapshäst. Om ditt val blir att operera hästen rekommenderar vi att även gipsa benet efter ingreppet för att påskynda läkningsprocessen.
Kontrollering gjord av: Linneah [2015-07-21] Pris: 1000 Lp
|
|
MEDLEM
år
2,217 trådar
Stuteri Gråsjö
Skicka PM
|
Av Underbar på Jul 21, 2015 11:54:32 GMT 1
Jag har bestämt mig för att låta operera Natta. Då hon är såpass ung (6 år). Vi hittade henne på en galoppbana där hon skadat sig och skulle avlivas på plats av banveterinären, men vi ingrep för att ge henne en chans att tillfriskna. Så jag är beredd att ge ganska mycket för den här hästen. <3
|
|
MEDLEM
år
2,217 trådar
Stuteri Gråsjö
Skicka PM
|
Av Underbar på Jul 27, 2015 20:15:16 GMT 1
När kan hon opereras?
|
|
|
Av Linneah på Jul 28, 2015 17:19:07 GMT 1
Hästen har nu opererats. Håll såret rent och bortom smuts tills återbesök om tre veckor.
|
|
MEDLEM
år
2,217 trådar
Stuteri Gråsjö
Skicka PM
|
Av Underbar på Jul 28, 2015 18:56:19 GMT 1
Tack!
|
|